Koronawirus, lockdown a zdrowie psychiczne

Koronawirus, lockdown a zdrowie psychiczneJuż wiosną 2020 roku wielu lekarzy specjalistów w dziedzinie psychiatrii oraz psychologii zwracało uwagę na negatywne skutki przymusowej izolacji. Osoby, które zostały odseparowana od bliskich i zamknięte w często kilkudziesięciometrowych mieszkaniach, źle znoszą ten czas. Permanentny stres oraz utratę poczucia bezpieczeństwa pogłębia świadomość zagrożenia. Człowiek poddany kwarantannie nie wie co się dalej wydarzy.

Być może zachoruje i trafi do szpitala, gdzie bliscy nie będą mogli go odwiedzać. Dodatkowo, przeciążona służba zdrowia nie zachęca potencjalnych pacjentów do skorzystania z jej usług.

Wybuch pandemii koronawirusa oraz lockdown z nią związany ma ogromny wpływ na zdrowie psychiczne, a całkowite skutki izolacji będzie można ocenić dopiero po dłuższym czasie. Dbanie o własne zdrowie psychiczne jest bardzo ważne. Niewielkim nakładem sił można zniwelować negatywne skutki izolacji i wesprzeć własną psychikę. Wystarczy skupić się na kilku ważnych kwestiach, obserwować swój organizm i wychwytywać wszelkie podejrzane symptomy.

Dlaczego pandemia koronawirusa i lockdown wpływa negatywnie na psychikę?

XXI wiek to czas wolności. Ludzie mają nieograniczony dostęp do różnego rodzaju dóbr oraz usług. Mogą:

  • realizować swoje pasje,
  • podróżować,
  • studiować,
  • poznawać nowe kultury itd.

Rozwój technologiczny zapewnia nam mobilność i kontakt z całym światem. Jesteśmy przyzwyczajeni do otwartości i tolerancji oraz do przebywania w towarzystwie ludzi. Na co dzień wielu z nas pracuje w dużych korporacjach, ma do czynienia z klientami i każdego dnia poznaje nowych ludzi. Podróże zagraniczne nie są już odległym marzeniem, ale realizowanym celem. W ciągu kilku godzin możemy zmienić nie tylko kraj, ale i kontynent.

Doświadczamy także wolności gospodarczej. Możemy korzystać z najnowszej technologii, półki sklepowe uginają się od różnego rodzaju towarów, a punkty usługowe zachęcają do odwiedzin za pośrednictwem kolorowych billboardów. Wszystko jest na wyciągnięcie ręki.

Należy sobie uzmysłowić, że wybuch pandemii koronawirusa pozbawił nas tej wolności - pozbawił nas w sposób dosłowny, ponieważ nie możemy się przemieszczać, ograniczona jest możliwość wyjazdu zagranicznego czy nawet zabukowania miejsca w hotelu i pensjonacie. Zabrano nam również wolność gospodarczą, możliwość korzystania z usług fryzjera, kosmetyczki czy medycyny estetycznej. Zamknięto wiele sklepów z artykułami luksusowymi, kosmetykami, odzieżą. Jednak największy strach i przerażenie wzbudził ograniczony dostęp do służby zdrowia. Standardowe wizyty zastąpiły teleporady, które często są niewystarczające i nie diagnozują rzeczywistej choroby. Nie każdy ma pieniądze na prywatnego lekarza, a należy zaznaczyć, że i prywatne gabinety zostały częściowo zamknięte. Z perspektywy wielu ludzi świat się po prostu zatrzymał. Zwykli obywatele zostali zamknięci w swoich domach. W pewnym etapie izolacji zabroniono spacerów po lesie, zamknięto szlaki górskie oraz ograniczoną możliwość uprawiania sportu.

Nagłe odebranie praw i ograniczenie wolności musiało odbić się na psychice. Proza życia, którą każdy z nas znał i miał dokładnie rozplanowaną została wywrócona do góry nogami. Permanentne przebywanie w domu, bez możliwości wyjścia sprawdzało się tylko na początku. Wybuch epidemii zmobilizował wszystkich i solidarnie zastosowali się do wprowadzanych obostrzeń. Jednak przedłużająca się izolacja zaczynała być męcząca. Dochodziło do awantur z współmieszkańcami. Do tego dochodziły problemy finansowe, związane z utratą pracy czy zamkniętą przez koronawirusa firmą. Nieustanne komunikaty telewizyjne, zdjęcia przepełnionych szpitali i furgonetek przewożących ciała ofiar pandemii generowały strach strach i potęgowały stres. Negatywne emocje się nawarstwiały i prowadziły do poważnych zaburzeń psychicznych, które uwidoczniły się z czasem.

Jak dbać o swoje zdrowie psychiczne podczas pandemii koronawirusa i lockdownu?

Nie ma jednego lekarstwa na dobre samopoczucie podczas izolacji. Jest za to szereg wskazówek, które możemy stosować w zależności od sytuacji oraz indywidualnych potrzeb. Każdy człowiek jest inny, funkcjonuje w inny sposób i inne bodźce na niego działają - dlatego znajomość siebie, własnych ograniczeń i potrzeb to klucz do sukcesu. Oto kilka uniwersalnych porad, które mogą poprawić naszą kondycję psychiczną i umilić nam nieprzyjemny czas izolacji:

Mobilizacja
Lockdown sprzyja lenistwu. Dzieci nie muszą chodzić do szkoły, a dorośli często pracują zdalnie. Aby taki rodzaj funkcjonowania odniósł sukces, trzeba wykazać się ogromną samodyscypliną. Nie można spać do południa, leżeć w piżamie na kanapie oglądając seriale, ponieważ takie zachowanie z biegiem czasu przerodzi się w niechęć do jakichkolwiek działań. Mimo izolacji powinniśmy być zmobilizowani i gotowi do pracy. Dobrym zabiegiem jest przygotowanie planu działania i próba wdrażania go w życie. Izolacja to nie wakacje, ale okres, który powinniśmy poświęcić na dbanie o własne zdrowie, pilnowanie obowiązków i odpowiedzialność.

Sport
W dobie zamkniętych klubów fitness i siłowni mamy ograniczone pole manewru. Możemy wybierać się na dłuższe spacery, jeździć na rowerze lub rolkach. Możemy także ćwiczyć w domu, korzystając z internetowych programów lub specjalnych aplikacji. Dobrym rozwiązaniem jest uprawianie jogi. Sport pomaga nam się zrelaksować i odprężyć. Nie powinniśmy z niego rezygnować.

Dieta
Prawidłowa dieta to klucz do sukcesu, jeśli chodzi o dobre samopoczucie. Warto wzbogacić nasz jadłospis o owoce oraz warzywa. Wskazane jest spożywanie potraw mających działanie uodparniające. Świetnie sprawdzi się tutaj imbir, czosnek, świeżo wyciśnięty sok z pomarańczy i cytryny. Warto również zwracać uwagę na miód, kurkumę, rumianek i uspokajającą melisę. Oczywiście, jedzenie powinno sprawiać nam przyjemność, ale codzienna porcja fast foodów na pewno nie sprawi, że będziemy czuli się lepiej. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest zdrowa sałatka owocowa i garść orzechów.

Przyjemność
Okres izolacji, to dla wielu osób czas na praktykowanie własnego hobby. Osoby, które do tej pory zajęte były tylko pracą mają okazję spróbować czegoś nowego. Ogromną popularnością cieszą się gry planszowe, puzzle, gry komputerowe czy szachy. "Mole książkowe" mają okazję nadrobić wszystkie zaległości, a muszą się dobrze przygotować, ponieważ podczas lockdownu większość bibliotek jest zamknięta.

Zdrowie
Długotrwały stres musi odbić się na naszej psychice. Jeżeli dochodzi do tego brak dostępu do lekarza, to mamy prosty przepis na katastrofę. Izolacja nie może być powodem do przerywania terapii, zaprzestania brania leków czy eksperymentowanie z suplementami. Jeżeli czujemy się źle powinniśmy natychmiast zgłosić się do lekarza i zażądać pomocy. Nie możemy przekładać tego na później, bo później może być za późno. Zdrowia nie da się kupić, ale można o nie dbać i można je naprawić. Warto o tym pamiętać.

Koronawirus i lockdown wpływają negatywnie na naszą psychikę i mogą prowadzić do rozwoju depresji czy innych zaburzeń. Nie można bagatelizować symptomów, spadku formy i złego samopoczucia. Często jest to oznaką choroby, a nie tylko efektem długotrwałej izolacji. Jeżeli zaczynamy odczuwać niechęć do wykonywania codziennych obowiązków, jest nam smutno, nie mamy apetytu, to z pewnością powinniśmy poprosić o pomoc. Być może nasze problemy wynikają z chwilowego spadku formy, ale mogą też oznaczać poważne kłopoty. Lepiej zapobiegać, niż doprowadzić do sytuacji, kiedy wymagane będzie stosowanie leków i pobyt w szpitalu. Izolacja może być owocnym czasem, spędzonym na pracy, własnym rozwoju czy okolicznością w której odnajdziemy wewnętrzny spokój. Możemy ten czas poświęcić dzieciom czy nowemu hobby. Wsłuchujemy się w potrzeby własnego organizmu i postępujemy zgodnie z nimi.

Komentarze