Dieta paleo - czym jest? Zalety i wady paleo

Dieta paleoPragniesz powrotu do natury, a jednocześnie chciałbyś zgubić zbędne kilogramy? Sprawdź interesującą dietę paleo opierającą się na sposobie żywienia naszych przodków. To nic innego jak powrót do korzeni człowieka. Dieta paleo, nazywana również bywa żywieniem jaskiniowców, czy też dietą paleolityczną.

Opiera się na prostych i niewymagających zasadach: umożliwia spożywanie chudych mięs takich jak kurczak bez skóry, indyk, cielęcina, wołowina, dziczyzna oraz ryb, owoców morza, jaj, a także świeżych warzyw i owoców. Można również przygotowywać posiłki na bazie podrobów, czyli wątróbek, serc, mózgów i grasicy wołowej.

Całkowicie należy się jednak wystrzegać produktów posiadających w swoim składzie skrobię, zboża, nabiał, rośliny strączkowe i cukier. Oczywisty wydaje się fakt absolutnego zakazu jedzenia produktów przetworzonych, gotowych i szybkich posiłków, które możemy spotkać na sklepowych półkach, czyli usuwamy nie tylko dania typu fast food, ale także mielonkę i parówki. Stosując dietę paleolityczną, należy zachować równowagę pomiędzy ilością zjadanych produktów zwierzęcych, a roślinnych. Nie jest obojętny stosunek podstawowych składników odżywczych: białek, węglowodanów i tłuszczy. Powinno się zwiększyć ilość białka, a ograniczyć tłuszcz. Węglowodany również przyjmuje się w mniejszych ilościach, w porównaniu do innych diet odchudzających.

Najważniejsze w tym sposobie żywienia jest ilość białka dostarczanego do naszego organizmu. Podobnie jak w diecie Dukana, jest ono na wysokim poziomie. Spożywając produkty wysokobiałkowe, wybierajmy tylko takie, które mają niewiele tłuszczu. Także sposób przygotowania pokarmu nie jest obojętny. Powinno się ograniczyć lub nawet całkowicie wyeliminować tłuszcz używany do smażenia. Nie jest to zdrowe i nie pomoże nam pozbyć się zbędnych kilogramów. Najlepiej jest używać patelnię do smażenia beztłuszczowego, piec w folii, pergaminie, naczyniach żaroodpornych, grillować, gotować w wodzie i na parze. Zamiast nasyconych kwasów tłuszczowych, wybierajmy niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, które możemy znaleźć w zalecanych produktach diety paleo, to znaczy w orzechach, awokado, zielonych warzywach liściastych, rybach i owocach morza.

Niewątpliwym plusem tego sposobu odżywiania się jest włączenie do swojego codziennego menu produktów bogatych w błonnik, witamin, minerałów i przeciwutleniaczy. Dzięki temu dostarczamy do swojego organizmy wszelkich niezbędnych dla zdrowia i życia składników pokarmowych, o których na co dzień zapominamy. Dodatkowo błonnik pokarmowy pobudzi perystaltykę naszych jelit, usunie substancje zalegające i szkodliwe z naszego ciała, poprawi wypróżnianie i da uczycie sytości, przez co nie będziemy sięgali po dodatkowe porcje jedzenia i podjadali między posiłkami.

Opisywana powyżej dieta nie jest monotonna. Opiera się na różnorodności z pominięciem produktów zakazanych, jak nabiał, zboża, tłuste mięso, produkty przetworzone, słodycze i duże ilości soli.

Dietę paleo można podzielić na trzy poziomy

Pierwszy z nich uwzględnia w ciągu tygodnia trzy posiłki otwarte. W tym czasie możemy jeść produkty, które nie muszą być uwzględnione w żywieniu paleo. Zachowajmy jednak zdrowy rozsądek i pamiętajmy, że spożywając tłuste dania i słodycze, trudno będzie nam zredukować masę ciała, a przecież właśnie o to nam chodzi. Pierwsza zasada nie jest jednak wymagana. Jeżeli czujemy się dobrze na diecie paleolitycznej, zaspokaja ona wymagania naszego organizmu, smakuje nam i dobrze się z nią czujemy, to nie ma potrzeby wdrażania aż trzech posiłków otwartych. Kolejne poziomy tego sposobu odżywiania się zakładają zmniejszanie ilości dań otwartych do jednego w tygodniu, co ma za zadanie zachowanie zmniejszonej dotychczasowo wagi i utrzymanie tego efektu, a także przystosowanie organizmu do innego sposobu żywienia.

Aktywność fizyczna

Jak w każdej diecie odchudzającej, aby zmniejszyć ilość tkanki tłuszczowej i zrzucić zbędne kilogramy potrzebna jest nie tylko właściwa dieta, ale również regularna aktywność fizyczna. Codzienny trening w domu lub na siłowni, bieganie, czy pływanie umożliwią utrzymanie świetnej formy i przyspieszą spalanie tłuszczu. Jeżeli nie jesteśmy przyzwyczajeni do intensywnych ćwiczeń, możemy zacząć od spokojnych spacerów, czy też jazdy na rowerze. Nawet zabawa z dziećmi lub psem może być zaliczana do aktywności fizycznej.

Zalety i wady diety paleo

Jak każdy sposób żywienia, dieta paleo posiada swoje wady i zalety. Wadą tej diety dla większości ludzi, jest wyeliminowanie niektórych produktów, jak mleko i jego przetwory, zboża. Nie wszyscy wyobrażają sobie śniadanie bez owsianki, czy też chleba. Minusem jest także usuwanie z jadłospisu zdrowych dla naszego organizmu produktów jak roślin strączkowych i nabiału. Dużym plusem jest możliwość utraty nadmiernych kilogramów, poprawa wyglądu, skóry, włosów i paznokci. Pokarmy zalecane do spożycia są w większości łatwo dostępne, a dania nie muszą być pracochłonne. Rezygnuje się również ze szkodliwych dla człowieka słodyczy, nadmiernej ilości soli, żywności niskobłonnikowej, wysokokalorycznej i przetworzonej.

Zdrowa i skuteczna dieta - podstawowe zasady

Zdrowa skuteczna dieta

Sposoby na stres - metody radzenia sobie ze stresem

Stres

Dziecko w sieci internetowej - zagrożenia

Dziecko w Internecie