Chandra - co to jest? Fakty i mity. Jak z nią walczyć?

ChandraCzujesz się gorzej, nie masz nastroju i nic Ci się nie chce? Może to chandra? Czym jest chandra i kogo dotyka najczęściej? Jak się objawia i jak z nią walczyć? Na te pytania odpowiedzi znajdują się w poniższym artykule.

Czym jest chandra i dlaczego kobiety się z tym spotykają?

Chandrą nazywamy pogorszenie się samopoczucia, które może pojawić się praktycznie w każdej chwili, trwa kilka godzin, kilka dni lub nawet ponad tydzień. Chandra zwykle kojarzona jest ze złym nastrojem, smutkiem, przygnębieniem, brakiem aktywności. Osoba, która ma chandrę może popłakiwać, być apatyczna, niechętna do spotkań towarzyskich, może również być drażliwa, a nawet złośliwa. Kogo dopada chandra? Dotknąć może każdego ale to głównie kobietom przypisuje się ten stan. Dlaczego? W wielu przypadkach wiąże się występowanie chandry z fazami cyklu miesiączkowego: kobiety mogą być bardziej drażliwe przed miesiączką, co można (czasem mylnie) wziąć za chandrę. Kobiety są również bardziej emocjonalne od mężczyzn: kierują się emocjami, co może powodować pogorszenie nastroju w sytuacjach kryzysowych.

Chandra - fakty i mity

Chandra jesienna dopada nas najczęściej - MIT, ale…

Wiele osób uważa, ze chandra dopada nas jesienią. Owszem, w zimniejszych miesiącach znacznie łatwiej o pogorszenie nastroju, zwane chandrą, ale jest to podyktowane mniejszą ilością światła słonecznego, co z kolei przyczynia się do niedoborów witaminy D, która ma związek z dobrym zdrowiem i samopoczuciem. Chandra może jednak dopaść nas o każdej prze roku, nawet w środku sezonu urlopowego. Do jej powstania może przyczynić się bowiem wiele czynników, w tym zmęczenie, wydarzenia dnia codziennego lub niedobory witamin i składników odżywczych, np. spowodowane chorobą.

Chandra może przerodzić się w depresję - PRAWDA, ale…

Chandrę należy oczywiście rozróżnić z depresją i innymi zaburzeniami nastroju. Chandra nie jest depresją, co nie znaczy, że nie może się w nią przerodzić. Są to przypadku o tyle rzadkie, że chandry nie wymienia się nawet jako przyczyny depresji, aczkolwiek długotrwała chandra może prowadzić do wielu negatywnych skutków, w tym: w skrajnych przypadkach nawet do depresji. Depresja jest już traktowana jako zaburzenie nastroju: to jednostka chorobowa, która bezwzględnie podlega leczeniu, nieleczona może prowadzić do wielu następstw, w tym nawet myśli samobójczych.

Chandrę można leczyć - MIT, ale…

Czy chandrę można leczyć? Nie jest określana jako jednostka chorobowa, nie przewiduje się jej leczenia, aczkolwiek możliwe jest stosowanie niektórych leków w walce z pogorszonym samopoczuciem. Nie chodzi tu oczywiście o leki antydepresyjne, jedynie o łagodne suplementy diety, w tym zestawy witamin i mikro- oraz makroelementów, magnez, jak również witaminę D3. Można okresowo zastosować również łagodne leki uspokajające: koją nerwy, sprzyjają wyciszeniu. Jeśli nie chcemy stosować leków, postawmy na herbatki ziołowe, w tym herbatkę z melisy.

Chandra mija sama po jakimś czasie - PRAWDA

Owszem, chandra zwykle przechodzi sama, może trwać kilka godzin, a nawet dni, ale zwykle mija tak niepostrzeżenie, jak się pojawiła. Czy to oznacza, że nie można z nią walczyć? Oczywiście, że tak - można zarówno przyczyniać się do przeciwdziałania chandrze, jak również sprawić, by szybciej się jej pozbyć.

Ciekawe pomysły na walkę z chandrą

Poniżej interesujące sposoby na to, aby zwalczyć chandrę.

Dużo światła i kolorów

Zwykle przyczyną chandry jest niedobór światła, dlatego w profilaktyce oraz zwalczaniu chandry należy dołożyć wszelkich starań, aby doświetlać się, nawet w pochmurne dni. Przebywajmy na dworze, wybierzmy się na krótki spacer, najlepiej między 10.00 a 15.00, gdy słońce świeci najmocniej. W ciepłe dni pamiętajmy o kremach z filtrem. Nie zapominajmy również o mocy kolorów, które mogą poprawiać nastrój, pozwalają walczyć z chandrą i depresją. Do takich kolorów należą: żółty (poprawia nastrój, dodaje energii) i pomarańczowy (kolor optymistów, poprawia humor i koncentrację). To kolory jesieni, która może być nie tylko deszczowa i wietrzna ale też kolorowa i piękna. Barwami optymistycznymi są również jasna zieleń, róż oraz błękit: ten z kolei kojarzy się ze słonecznym niebem, jest kolorem marzycieli.

Muzyka i taniec

W walce z chandrą doskonałym rozwiązaniem jest postawienie na muzykę i ruch. Muzyka poprawia nastrój, wycisza ale i pobudza, zależnie od tego, jakiego jej rodzaju słuchamy. Z kolei ruch fizyczny, zwłaszcza taniec, sprzyja wydzielaniu endorfin, czyli hormonów szczęścia, a te są najlepszą bronią w walce z uporczywą chandrą.

Kontakt z rodziną i przyjaciółmi

W walce z pogorszonym nastrojem doskonałym rozwiązaniem jest spotykanie się z najbliższymi. Spędzanie czasu z rodziną i znajomymi sprawia, że poprawia się nam nastrój, przestajemy myśleć o problemach lub możemy o nich pomówić z zaufanymi osobami. Tak samo pozytywnie wpływa na nas przebywanie z ukochaną osobą. Czułości i rozmowy z drugą połówką mogą okazać się najlepszym lekarstwem na chandrę.

Kontakt ze zwierzętami

Pozytywnie działa również kontakt ze zwierzętami: uspokaja nerwy, wycisza, sprawia, że czujemy się komuś potrzebni. Nie oszukujmy się, gdy ukochany psiak "namawia" nas na spacer, nie ma mowy o jesiennej chandrze, a kiedy na kolana wskoczy puszysty kot i domaga się pieszczot, uśmiechamy się sami do siebie.

Drobne przyjemności

Dobrym lekarstwem na chandrę jest sprawianie sobie drobnych przyjemności: może to być drobnostka, która poprawia nam nastrój - kawa z dodatkiem bitej śmietany, wyjście na spacer, do kina, małe zakupy, możemy również znaleźć po prostu chwilę dla siebie: poczytać, porozmawiać przez telefon z przyjaciółką, obejrzeć odcinek ulubionego serialu. Co jeszcze możesz zrobić dla siebie? Może umówisz się z koleżankami na babski wieczór, obejrzycie romantyczne filmy, wypróbujecie przepisy na domowe maseczki upiększające lub wykonacie sobie nawzajem wieczorowe makijaże? Możesz robić wszystko to, na co masz ochotę i co poprawi Ci nastrój i pomoże zwalczyć chandrę.

Smaczne jedzenie

Doskonałym sposobem na chandrę jest przyrządzenie smacznego posiłku, najlepiej bogatego w witaminy i inne cenne składniki odżywcze. W walce z chandrą rewelacyjnie sprawdzą się węglowodany złożone, gdyż dostarczają nam energii i poprawiają humor. Zawierają je między innymi: kasza, razowe pieczywo, płatki owsiane ale i banany. Warto postawić również na świeże, sezonowe owoce i warzywa. W diecie nie powinno zabraknąć orzechów (dodatkowo obniżają poziom cukru we krwi oraz poprawiają koncentracje), awokado (zawiera witaminę E) oraz kiszonek (cenne źródła witaminy C). W chwilach pogorszonego nastroju sięgajmy również po czekoladę, zwłaszcza gorzką: zawiera magnez oraz cenne antyoksydanty, będące naturalnym sposobem na redukcję stresu oraz poprawę nastroju.

Krótkie wczasy

Jeśli tylko jest to możliwe, zaplanuj krótkie wczasy np. weekendowy wyjazd (jako środek walki z chandrą). Gdzie najlepiej się wybrać? Tam, gdzie czujemy się dobrze i bezpiecznie. Możemy wybrać się na szalony wypad nad morze ale i spędzić ten czas nad jeziorem z przyjaciółmi. Dobrym rozwiązaniem jest pojechanie na weekend do SPA. Taki wypad pozwoli nam się wyciszyć ale i zrelaksować, poddając się przyjemnym masażom i zabiegom.

Po lekturze powyższego artykułu chandra nie wydaje się już taka straszna, jak przedtem. Ze złym nastrojem można i trzeba walczyć, sposobów jest wiele i nie są one bardzo trudne oraz skomplikowane. Podejmijmy więc walkę z chandrą, nie tylko jesienną, cieszmy się każdego dnia dobrym zdrowiem i wyśmienitym nastrojem!

Komentarze